Виставка - духовності "Мелодії Різдва"
Свято Різдва в Україні
відзначають 7 січня — православні, греко-католики та деякі інші християни східного обряду за
застарілим юліанським календарем, а 25 грудня — сповідники західного обряду (римо-католики) та протестантських церков за григоріанським календарем і східного обряду за новоюліанським календарем.
Початок святкового
часу — здобування нового вогню, який запалюють на припічку 12-ма полінами, що їх
заготовляли 12 днів, для 12 різних страв, які приготують на Святу вечерю. А
започатковує Різдвяні свята дідух — символ-знак, який вносять до хати на Святий вечір,[7] що є сигналом про початок святвечірньої
обрядовості. Саме внесення дідуха до хати — суцільне розвинене обрядове
дійство, позначене рядом театральних елементів.
Свята вечеря — центральна традиція у святвечір. Цього дня господині зазвичай готують дванадцять
пісних страв, головною з яких є кутя.
Традиційно в цей день не їли до сходу першої вечірньої зірки (Вифлеємської зірки, яка символізує появу на
світ Ісуса), дітей трохи годували в обід. А ввечері всі члени родини у
святковому одязі збиралися за столом зі стравами.[8]
За традицією під час Святої вечері
на покутті стоїть дідух — останній обжинковий сніп, у склад якого входять: овес, жито, пшениця, льон.
Дідух перебуває у хаті протягом тижня: його присутність приносить в родину
гарний настрій, затишок і святковість.
Свята вечеря розпочинається молитвою. На столі запалюють різдвяну свічку — пам'ять
про душі предків. За святковий стіл засідає вся сім'я, у тому числі немовлята.[9] Господар
благословить вечерю:
«Дай,
Боже, дочекати всім у здоров’ї до другого року» |
пробує кутю,
хрестить і підкидає до стелі. Якщо прилипає хоч трішки — на врожайний рік. Якщо в хаті хтось помер, то і для нього
кладуть ложку.
Спочатку їдять кутю, а потім решту страв
(у деяких регіонах кутею завершують святу вечерю). По вечері колядують.[9]
На Різдво Христове люди йдуть на святкове богослужіння до церкви. Зазвичай літургія починається вночі.
Різдвяні колядницькі ватаги споряджали переважно хлопці. Вони
заздалегідь вибирали ватага, себто керівника, «міхоношу», «козу», «пастуха з
пугою» тощо. «Козу» зодягали у вивернутий вовною назовні кожух, прилаштовували
солом'яні роги, хвіст і дзвіночок на шию; в інших регіонах були свої
відмінності, зокрема ватагу супроводжували «циган», «лікар», «жид», «смерть з
косою» тощо. Проте обов'язковим атрибутом мала бути рухома зірка,
яку постійно носив ватаг («Береза»).
Заходячи на подвір'я, колядники просили дозволу і, коли господар
згоджувався, починали виставу з віншувальних пісень-колядок та жартівливих
сценок. У поетичних текстах оспівувались господар, господиня та їхні діти,
зичили їм щастя і здоров'я, а в господарстві, щоб були статки і щедрий приплід.
Якщо в родині були діти, які довго не говорили, то їм давали напитися води з
ритуального дзвіночка. Це мало допомогти «оживити дзвінкий голос».
Жінки, аби в них росли великі коноплі, ненароком обливали «міхоношу» водою.
Якщо в оселі була дівчина, то вона обдаровувала кожного колядника яблуками та
горіхами.
Немає коментарів:
Дописати коментар